Teledysk jest doskonałą formą na lepsze zrozumienie refleksji przekazanych w słowach piosenki. Obraz jako forma przekazu odgrywa istotną rolę w dzisiejszym przemyśle muzycznym. Profesjonalnie wykonany klip video skutecznie zwiększa zasięg, zaś odbiorcy mogą być bliżej swoich idoli.
Jak stworzyć dobry teledysk? Intrygujący pomysł to połowa sukcesu
Jak wygląda Twój ulubiony klip muzyczny? Opowiada ciekawą historię? Akcja toczy się w miejscach przedstawiających piękne widoki? Jest dynamiczny, czy raczej niewiele się w nim dzieje? Nie ma uniwersalnego i doskonałego przepisu na rewelacyjny teledysk. Może się wydawać, że im bardziej wyszukana koncepcja, tym więcej wyświetleń i poleceń. Ale podobnie, jak niesmaczna jest zbyt mocno doprawiona zupa, tak samo przedobrzyć można w procesie twórczym.
Teledysk to nie słowa piosenki przełożone na obrazy. Czasem sam autor utworu przedstawia w nim swoją rzeczywistość, niekiedy zaś oglądamy reżyserską impresję na dany temat. Tak więc klip jest kartką, którą jednocześnie zamalowują twórcy, a która ma trafić w gusta odbiorców.
Mówi się, że proste rozwiązania są najlepsze i całkowicie się z tym stwierdzeniem zgadzam. Zwłaszcza, jeśli mowa o teledyskach. Można zaplanować ujęcia kręcone na wszystkich kontynentach, głęboko pod wodą i tysiące metrów nad ziemią. Otrzymamy wtedy klip przedstawiający ładne widoki. Ale co z emocjami? Czy odbiorcy będą chętnie wracać do oglądania? Tymczasem na wyjątkowość składają się pierwiastki – małe, twórcze cząsteczki, które zebrane w całość stanowią spójny obraz. To kolory, światło czy dynamika ruchu.
Aby wykonać teledysk wszechczasów, nie potrzebujesz sprzętu wartego miliony, tylko dobrego operatora filmowego
Oczywiście, profesjonalny sprzęt ułatwi pracę. Na drodze do sukcesu, tuż obok dobrego pomysłu, stoi wysoka jakość wykonania. Jeżeli zamysł jest prosty, to by dotrzymać kroku konkurencji, musi jej dorównywać jakością obrazu. Trudno uzyskać dobrą jakość nagrywając teledysk telefonem, choć nie jest to niemożliwe. Najważniejsza bowiem jest umiejętność wykorzystania całego potencjału używanego urządzenia.
Teledyski najpopularniejszych gwiazd z całego świata są kręcone zaawansowanym sprzętem, do którego mamy dostęp w Polsce. Jeśli nie masz za sobą potężnej wytwórni, to nie znaczy że nie uzyskasz relatywnie zbliżonej jakości do tej którą obserwujesz w klipach mających miliony wyświetleń. Jednak poza wysokiej klasy sprzętem istotne są umiejętności operatora filmowego. Kamera za 50 tysięcy, w rękach niedoświadczonego operatora, da Ci ujęcie zrobione kamerą za 50 tysięcy. Klip nakręcony kamerą za 5 tysięcy przez pomysłowego filmowca z twórczym umysłem, da Ci ujęcia warte miliony wyświetleń i tysiące nowych widzów.
Czym kierować się przy wyborze operatora filmowego? Przede wszystkim potwierdzonymi umiejętnościami i doświadczeniem. Tworzenie krótkich teledysków jest równie wymagające, co kręcenie filmów fabularnych czy dokumentalnych. Operator musi czuć muzykę, by klatka po klatce wyrazić impresje drzemiące w utworze i przekazywane przez wykonawcę. To pozwoli również na zastosowanie kreatywnych rozwiązań, dzięki którym całość zapadnie w serca i umysły odbiorców.
Jakie detale świadczą o jakości teledysku?
Wiemy już, że najważniejszymi czynnikami budującymi nastrój klipu są prosty pomysł i dobre jakościowo wykonanie. Ale na to wykonanie, poza sprzętem i umiejętnościami twardymi operatora filmowego, składają się szczegóły, które dostrzeże jedynie wprawne oko filmowca. Detale na pierwszy rzut oka niewidoczne dla przeciętnego odbiorcy, wpływające jednak na podświadomość i odbiór materiału.
Te pozornie niedostrzegalne elementy budują klimat. Na cały film składają się pojedyncze klatki. Czasem wystarczy odpowiednie zagranie mowy ciała i światła, by uderzyć prosto w emocje widza. A to, co widzimy, to właśnie światło odbite od płaszczyzny, ono nadaje kształty, buduje przestrzeń, wpływa na plastykę obrazu.
Doświadczenie zdobyte podczas dotychczasowej działalności przy tworzeniu filmów pozwala mi przedstawiać historię w sposób, jakiego oczekują twórcy. W ostatnim czasie współtworzyłem kilka teledysków korzystając z różnych form przekazu – gra światłem, kubizm, storytelling. Jeden z utworów stanowi też świetną kampanię społeczną! Jakie to teledyski? O tym już niebawem w kolejnych wpisach na blogu.